پمپئو از خط قرمز چین گذشت!

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که چین در امور خبرنگاران آمریکایی مستقر در هنگ کنگ مداخله می کند؛ هشدار داد هر اقدامی که به زعم وی حق خودمختاری این منطقه را تضعیف کند؛ ارزیابی واشنگتن از شرایط (حاکمیت) هنگ کنگ را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

پمپئو از خط قرمز چین گذشت!

گفتنی است انگلیس در سال 1997، هنگ کنگ را به چین بازگرداند و این منطقه از آن پس، تحت نظارت دولت مرکزی پکن، از درجه بالایی از خودمختاری برخوردار است.

پیشتر پمپئو گفته بود ارزیابی این مسئله که آیا چین به حد کفایت به هنگ کنگ، اختیار عمل می دهد به 22 ماه میلادی می (2 خرداد) و بعد از برگزاری کنگره خلق ملی چین، موکول می شود.

این ارزیابی که در قالب گزارشی به کنگره آمریکا تحویل داده می شود؛ ضامن اتخاد رفتار ویژه واشنگتن در قبال هنگ کنگ است.

به گزارش خبرنگاران، پمپئو در اظهارات خود به صراحت از تجدیدنظر در شرایط حاکمیت هنگ کنگ تحت قانون یک کشور، 2 نظام حکومتی یاد می کند که این به معنای گذشتن از خط قرمز پکن مبنی بر لزوم رعایت اصل چین واحد است که بر مبنای آن آمریکا و متحدانش باید به حق حاکمیت دولت مرکزی چین بر مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ و ماکائو احترام بگذارند و از جریان های جدایی طلبانه این مناطق حمایت نکنند.

تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ زمامدار فعلی کاخ سفید، هیچیک از روسای جمهور سابق آمریکا به رغم انتقادهای گاه و بیگاه از عملکرد چین، عملاً این اصل را نقض نکردند اما اخیراً شاهد اقداماتی از سوی واشنگتن بوده ایم که با این اصل در تعارض است که از آن جمله می توان به حمایت مغرضانه از تایوان در جلسه سازمان بهداشت جهانی تحت نام یک کشور مستقل و همچنین تجدید نظر در شرایط حاکمیت هنگ کنگ اشاره کرد.

در این میان، آنچه بیش از همه مایه تردید است استناد دولت واشنگتن به نوع رفتار چین با رسانه ها برای تجدیدنظر در ارزیابی خود نسبت به موقعیت هنگ کنگ است.

دولت ترامپ که ید طولایی در بدرفتاری با رسانه های داخلی از جمله سی ان ان و ان بی سی دارد؛ اکنون چین را به ظن ارائه همان رفتار، مورد نکوهش قرار می دهد.

جنگ رسانه ای چین و آمریکا از ماه میلادی گذشته و زمانی آغاز شد که دولت پکن، خبرنگاران وال استریت ژورنال را به دلیل گزارش های مغرضانه از نحوه مهار کرونا در چین، اخراج کرد. واشنگتن هم در مقابل، نه تنها عملکرد رسانه های چینی مستقر در آمریکا را محدود کرد؛ بلکه اعتبار ویزا خبرنگاران چینی (به استثنای آنهایی که اهل هنگ کنگ و ماکائو هستند) را به 60 روز کاهش داد- اقدامی که دست آمریکا را برای اخراج خبرنگاران چینی باز می کند.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 55358

به "پمپئو از خط قرمز چین گذشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو از خط قرمز چین گذشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید