معجونی: اگر می شد کارهای عجیب و غریبی می کردم

به گزارش مهسان بلاگ، حسن معجونی گفت: در تمام این سال هایی که در حوزه آموزشی و اجرایی تئاتر کار کردم، در دو مقوله خود را شکست خورده می دانم؛ اول اینکه خواستم به بچه های شهرستان بفهمانم در تهران خبری نیست و نتوانستم و دیگر اینکه جوان ترها را متقاعد کنم جشنواره تئاتر فجر چیز مهمی نیست ولی در این هم پیروز نشدم.

معجونی: اگر می شد کارهای عجیب و غریبی می کردم

به گزارش خبرنگاران، حسن معجونی و رضا بهبودی ظهر سه شنبه 10 دی ماه در نشستی به تشریح برنامه های گروه تئاتر لیو پرداختند و از برنامه های تازه خود گفتند.

معجونی با اشاره به اینکه دوسه سالی فعالیت گروه لیو متمرکز بر آموزش بود گفت: با تعطیل شدن مدرسه لیو، اگر چه کارهای آموزشی تعطیل نشده اما بیشتر به احیای جشنواره های مونولیو و میکرولیو پرداختیم و خودم هم اجرای تازه ای را بعد از نمایش آشپزخانه آغاز خواهم کرد.

او که قرار است نمایش آشپزخانه را از 15 دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد، شرح داد: پیش تر سه نسخه از این نمایش با بچه های جوان را اجرا کردیم و این چهارمین نسخه آشپزخانه تلفیقی از مجموعه هایی است که تا به حال اجرا شده و در واقع نسخه نهایی آشپزخانه است و بهترین اتفاقاتی که برای من در این نمایش رخ داده را در این نسخه می توان دید.

معجونی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به اینکه پردیس تئاتر شهرزاد ابایی ندارد که نشان دهد تجاری است، گفت: روزی که ما آغاز به صحبت درباره تئاتر خصوصی کردیم گفتیم پول نمی گیریم و به این فکر می کردیم که شاید با مستقل عمل کردن ما ان هم در برابر خواسته های پدری که پول توجیبی نمی دهد، به نتیجه دیگر و بهتری برسیم، اما در این راه سختی های زیادی بوده و الان در حال جنگ هستیم چون هم آموزش و هم اجرا بازاری شده است و آنچه در بسیاری از آکادمی های تئاتری می گذرد با پول های کلانی که می گیرند عجیب است.

وی اضافه کرد: گاهی آدم دلش برای آن دوره های قدیم تنگ می گردد، دوره ای که جور دیگری کار می کردیم. البته من نمی گویم پول بد است و خدا را شکر که تئاتر پول در می آورد مخصوصا اینکه یک زمان همه برای پول به سینما می رفتند ولی الآن سینمایی ها هم به تئاتر می آیند. با این حال معتقدم کسانی که دغدغه دارند این نسل باید آموزش ببیند خیلی به جوان ها فکر نمی نمایند.

او در همین باره تاکید نمود: اگر دست من بود کارهای عجیب و غریبی انجام می دادم و خیلی جاها را تعطیل میکردم.

معجونی درباره اینکه گروه تئاتر لیو فعلا مکانی تعیین برای خود ندارد و شاید در آینده برای آن برنامه ای داشته باشند، به شرایط سالن های تئاتری اشاره و اظهار کرد: برخی دوستان در این سالن ها خوب کاسبی می نمایند، طوری که به قول آقای رفیعی تئاتر به گاراژ و ترمینال تبدیل شده و آدم ها برای سرمایه گذاری توجیه نشده اند. هنوز در تهران سالن تئاتری نیست که متمرکز بر یک کار باشد و مثلا در طول سال فقط 20 نمایش درجه یک را روی صحنه داشته باشد.

این کارگردان و بازیگر و سرپرست گروه تئاتر لیو در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر شرکت نمایش هایش با گروه های جوان تر در جشنواره تئاتر فجر بیان نمود: من دو بار بیشتر به خواست بچه ها به جشنواره فجر نرفتم چون آن ها دوست داشتند در حالی که می دانستم اسم من خراب می گردد. این بار هم همان رخ داده و با افتخار می گویم که به اصرار بچه ها به جشنواره آمدم چرا که از همان سالی که (از جشنواره) بیرون آمدم سر عهد خودم ایستادم ولی در این سال ها در دو مقوله شکست خوردم که نتوانستم به این بچه ها بگویم جشنواره فجر چیزی نیست و دیگر اینکه به بچه های شهرستان بفهمانم در تهران خبری نیست.

در این باره رضا بهبودی هم که قرار است از بهمن ماه نمایشی را براساس متنی از ادوارد البی روی صحنه داشته باشد، گفت: اینکه جشنواره ای تعطیل گردد با نه مسئله نیست، چون مسئله اصلی این است که اجازه دهنده طبق قانون اساسی کسانی دیگر هم به سلیقه ها و ایده هایشان برسند.

در ادامه این سوال، شاکری از دیگر اعضای این گروه هم به مشکلاتی که برای تایید متن های جشنواره مونولیو در اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دارند اشاره نمود که حتی گاهی با این جمله روبرو می شوند که اصلا شما که هستید؟! و به همین دلیل چشم انداز خوبی برای گسترده کردن این جشنواره نیست.

بهبودی همچنین در بخشی از این نشست درباره فعالیت های گروه تئاتر لیو گفت: دغدغه لیو همواره کیفیت بوده و امیدواریم بتوانیم این استاندارد را حفظ کنیم . تا به حال هم سعی کردیم سری دوزی نکنیم بویژه آنکه مونولیو باعث شد جریان نمایشنامه نویسی یک تکان اساسی بخورد و خدا را شکر نویسندگانی معرفی شدند و از آن پس جشنواره های تک گویی راه افتادند. البته هدف از این جشنواره فقط اجرای متن نبوده و در بازیگری هم اتفاقات خوبی افتاد چون مونولوگ بازیگر ساز است.

وی با اشاره به نقش جشنواره مونولیو در ایده پردازی اظهار داشت: داستان آموزش در حیطه هنر بسیار کثیف شده و خیانت بزرگی در این سال ها رخ داده است. البته به مشتاقان این حوزه هم انتقاد دارم که کمی صبوری داشته باشند و اگر یکی به آن ها گفت چند میلیون پول بده تا در کاری بازی نمایند یا در کلاسی شرکت نمایند، به این فکر نمایند که آخر به چه قیمتی حاضر به بازی و کار می شوند؟!

در این نشست اعلام شد که برای جشنواره تئاتر مونولیو 400 متن و نسبت متن هایی که مربوط به سفرنامه (تم این دوره از جشنواره) هستند کمتر بوده است. البته گروه تئاتر لیو سایه که مربوط به دانشجویان است، به عنوان آخرین اثر جشنواره نمایشی را با تمرکز بر متنی از یک سفرنامه آماده خواهد نمود.

این گروه همزمان با نمایش آشپزخانه، از 22 دی ماه نمایش بازتاب حلقه را هم روی صحنه خواهد داشت که برای هر دو در روزهای شنبه و یکشنبه تخفیف 30 درصدی دانشجویی درنظر گرفته شده است.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 31899

به "معجونی: اگر می شد کارهای عجیب و غریبی می کردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجونی: اگر می شد کارهای عجیب و غریبی می کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید