زلزله بوشهر، قلعه کلات را مجروح کرد

به گزارش مهسان بلاگ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اطلاع داد: به دنبال وقوع زلزله 4/9 ریشتری بوشهر صبح آدینه ششم دی، دیوار سمت غربی قلعه کلات تخریب شد.

زلزله بوشهر، قلعه کلات را مجروح کرد

نصرالله ابراهیمی شرح داد: قلعه کلات اهرم یا قلعه زائر خضر خان در شهر اهرم از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان است که در دو فاز در سال های اخیر اقدامات مرمتی روی آن صورت گرفته بود.

به گفته او؛ در بخش غربی قلعه دیوار حفاظتی نداشت که در سال 1384 با هدف حفاظت از خود قلعه، دیواری حفاظتی به صورت موقت در این بخش از قلعه طراحی شده بود.

او با بیان این که بر اساس طرح تهیه شده این دیوار باید در فازهای مرمتی بعدی مقاوم سازی و استحکام بخشی می شد، اضافه کرد: به دلیل نبود اعتبار کافی تا کنون عملیات مقاوم سازی بر روی ان انجام نشده بود، که در این زلزله متاسفانه تخریب شد.

وی علت این تخریب را این طور بیان نمود: به دلیل نداشتن اعتبارات کافی امکان بازسازی نبود و متاسفانه در این اتفاق با توجه به نشستِ پِی، دیوار شکم می نماید و در این زلزله پایین می آید.

او با این وجود نسبت به نداشتن ارزش تاریخی این دیوار در قلعه تاکید نمود و گفت: تا این لحظه گزارش دیگری از وارد شدن آسیب های احتمالی به بناهای تاریخی مناطقی که درگیر زلزله شده اند، به میراث فرهنگی استان ارائه نشده است. اما کارشناسان میراث فرهنگی به مناطق مختلف استان اعزام شده اند تا آثار را آنالیز و پایش نمایند.

ابراهیمی اضافه کرد: خوشبختانه به نظر می رسد شرایط آثار تاریخی محوطه های تاریخی مانند بردک سیاه و چرخاب و دیگر مناطق مناسب باشد.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر اما از برنامه ریزی ها برای واگذاری قلعه کلات به بخش خصوصی اطلاع داد و ادامه داد: طراحی درنظر گرفته شده برای این دیوار، یک سایت فرهنگی است، چون در کنار آن هیچ اثر تاریخی قرار ندارد.

زلزله آدینه 6 دی ساعت 5:23 دقیقه بامداد رخ داد که بخشی از مردم شهرها و روستاهای شهرستان های دشتستان و تنگستان آن را احساس نموده اند. مرکز این زلزله که به بزرگی 4.9 ریشتر بود در عمق 10 کیلومتری زمین شهر کلمه واقع در شهرستان دشتستان استان بوشهر را لرزاند.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: دنیای سفر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 31460

به "زلزله بوشهر، قلعه کلات را مجروح کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله بوشهر، قلعه کلات را مجروح کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید